Senin, 11 Juli 2011

Tips Ngembangkan Kecerdasan Kite


Orang mude tu haros lebih cerdas dari orang-orang tue. Soalnye kecerdasanye tu diperlukan untuk turut memecahkan persoalan bangse ni. Ape seh yang dimaksod dengan cerdas tu?Cerdas itu adalah keseimbangan antare penguasaan teori, konsep, pengalaman hidup, kematangn moral, dan kemampuan untuk memecahkan persoalan yang ada di sekitar kite. Bagaimana agar kite bise mengembangkan kecerdasan?

Secara teoritik kite tu akan jadi cerdas ketike kite mampu nyimpan segale hal yang kite lihat dan kite rasekan dalam memory kite. Dengan demikian kite bise memanggilnye dengan baik dan memprosesnye untuk memberikan solusi terhadap berbagai persoalan yang kita hadapi. Eee, cam yeye Pak Cagub ni, kayak propesor jak berani ngasik definisi segale. Biarlah, hehee.  Nah, bagaimane tipsnya supaye otak kite maken cerdas?
  1. Berlatihlah untuk nyebotkan semue bende yang pernah kite liat secare berurotan. Jike kite bise  nyebotkan bende secare berurotan, kite akan mengetahui betape hebatnye otak kita merekam segale sesuatu yang pernah kite liat dan saksikan.
  2. Pelajari segale sesuatunye secare berurotan. Dengan demikian kite akan melateh untuk menyimpan segale sesuatunye pade tempatnya. Buat folder penyimpanannye di memori kite, baroklah simpan baik-baik.
  3. Cerdas itu mengajar. Kalau kite mengajar kite pasti akan belajar. Dengan mengajar, kite akan terbiase mereview ingatan kite. Tak ade istilah lupa, yang ade adalah kita gagal mengingat/ mereview. Denganmengajar kite membiasekan direk untuk memanggel memory kite.
  4. Menggagaslah dan tulisakan gagasan kite. Dengan sereng-sereng menggagas danmengemukakan gagasan kite dengan orang, sebenarnye kite telah melatih prosessor dalam otak kite, kite berlatih mengambil dan mengolah data/ informasi dan menyampaikannye secare sistematik.
  5. Lateh imaginasi kite. Imagination is power, kate Bang Einsten, orang kampong seberang. Dengan berimaginasi, kite bise ngelateh ingatan kite dengan baik. Jike kite ingin memecahkan persoalan di sekolah, berimaginasilah sebagai seorang guru/ murid/ kepala sekolah. Jika kite ingin memecahkan masalah pontianak, berimaginasilah seolah-olah kita adalah Walikotanye. Dan jika kita ingin memecahkan persoalan di Kalbar, berimaginasilah seolah-olah kitelah Gubernurnye. Acm kamek nii. Cam yeye.
  6. Jangan pernah takot. Takot belajar, takot mengajar, takot mengemukekan pendapat, takot menulis, semuenye merupekan musoh kecerdasan.


Semoge dengan tips ini, bise membantu generasi mude kite supaye bise punye kecerdasan yang setara dengan potensi puncaknye, demi kemajuan daerah, bangse dan negare tercinte. Halah, cam yeye!

Rekanjuangmu,
Beni Sulastiyo

note: silahkan berbagi tulisan ini, untuk berbagi kepada sesama.

Tidak ada komentar: