Senin, 25 Juli 2011

BURONG CAM YEYE

Saye tu baru jak diminta same kawan-kawan pengusahe mude di HIPMI untok buatkan maskot. Saye nawarkan perlunye Hipmi punye maskot setelah bediskusi dengan Ketuenye, Bang Iwan Gunawan. Saye bilang maskot tu bise jadi artis yang taak perlu dibayar. Dengan maskot, komunikasi untuk memotivasi dan mengedukasi masyarakat tentang kemandirian jadi lebeh efisien dan efektif.

Panjang lebar gak bende yang bise dijadikan basis inspirasi dari maskot Hipmi tu. ade yang nyebot engganglah, orang utanlah, eh cam-cam kerenah. Tapi akhirnye saye bise meyakenkan bahwa sebaiknye Maskot Hipmi dirancang dengan basis inspirasi burong elang. Akhirnye disepakati. 

Lewat sejoknye goresan mouse bung Irawan Kusuma, ilustrator terbaik di Kalimantan Barat, maskot itupun akhirnye jadi gak. Jadi gambar dan konsep karakternye walau beberape kali haros dirombak total. 

Hah, sambel buatkan kawan-kawan mude pengusaha tu maskot, sayepon belajar gak siket banyak tentang burong elang. Ternyate burong itu burong yang balak wak. Burong elang tu burong yang hebat, burng yang berani, burong yang punye semangat tinggi, burong yang Cam yeye lah pokoknye. 
Ini beberape kesimpulan saye tentang burong hebat tuu...


Burong elang tu tak punye rase takot, die hidup dan carek makan sorang.
Bise terbang paling tinggi, suke besarang di tepi jurang yang terjal, punye pandangan yang luas dan tajam.
Dan burong ini memiliki jiwe prihaten yang tinggi, die cabot cakar dengan parohnye biar cakar baru bise tumboh. Die antok kan parohnye ke dinding cadas sampai lepas supaye tumboh paroh yang lebeh kuat...
Indok burong elangpun tadak pernah memanjakan anak-anaknye. Anak-anaknye tetap diletakan di sarangnye pade tepian jurang atau pohon yang tinggi. Anak-anaknyepun belajar terbang langsong terjon, tadak disuroh lewat darat lok.

Burong elang tu betol-betol bise jadi panutan kite.Tak ape lah jadikan binatang sebagai panutan, daripade jadikan panutan manusie tapi tak jelas kehebatannye...

Tidak ada komentar: