Rabu, 13 Juli 2011

Muhammad Zeinur Rasyikin: Pekerja Independent dengan Semangat Matahari




Ini die Muhammad Zeinur Rasyikin yang lebeh  akrab dipanggel kawannye ngan name “Kinoy”. Saye mengenalnye belom terlalu lamak. Tapi saye udah lama tau aktivitasnye, baek di warong kopi, dalam kegiatan potograpi, juga di situs jaringan sosial yang tak pernah sepi, Faccebook!

Pertame kali saye melihat keunikan budak satu ni dalam sebuah acare diskusi yang digelar oleh eksponen aktivis 98 di Museum Provinsi.  Die bicara berapi-api tentang semangat untuk dorong perobahan. Sejak saat itu saye selalu ingin tahu sepak terjang salah satu buntat potographer Kalbar nii.

Selain itu setahu saye, budak kuros kereng dengan rambut tak pernah rapi ni adalah salah satu penggiat independent di bidang lingkungan dan seni musik. Budak ni adalah salah satu pentolan dalam komunitas Bidar yang dipimpen same Indra Ae’.

Semangat juangnya yang tak pernah padam bise dilihat dari militansinye menjelajahi alam Kalimantan Barat. Budak ni sehe pegi ratusan kilometer pakai motor atau sepeda hanye buat moto binatang atau keindahan alam perawan.  Orang-orang yang tak tahu tentang dunie seperti itu mesti akan bilang, “bodo bale, kalau nak ngambe poto orang utan ngape susah-susah haros keluar masok utan? Carek jak di Internet!”.

Tapi tentulah Kinoy, biak mude asal Singkawang ni punye pertimbangan laen ngape tang sehe-sehe keluar masok utan hanye buat ngambe poto orang utan. Tapi saye yakin orang yang bekate bodo bale tu pasti lebeh bodo bale dari pade si Kinoy (berarti Kinoy memang bodoh lah wak ye? Hihiii).

Keunikan laen dari orang utan ini (pongo pygmaeus, hahaa) adalah kemampuannye untok membuat puisi yang menggetarkan. Saye banyak begaol dengan para penulis puisi, tapi tak ade yang kate-katenye mampu membuat orang yang membacenye jadi penoh dengan semangat kayak Kinoy. Cobe bace puisi si Kinoy ni dalam bahasa Inggres tapi (ngerti ke tadak kitek ni bahase inggress?) 

I'm Still Struggling



......

If I woke up on a hot afternoon ...

and I was walking on the crowded earth ..

I was still struggling


Words Without satisfactory
I have answered all the questions
question that always makes me think
I had to fight


Sayepun tak tahu benar ape artinye tu. Soalnye waktu sekolah, mata pelajaran bahasa inggres saye tu yang paling hancor. Mate pelajaran laen, alhamdulillah lebeh hancor agik!
Walaupun gitu, aku bise merasekan getaran semangat perlawanan yang ditulis budak ni dalam puisinye.

“saat aku bangon di sore hari yang panas dan saat aku sedang bejalan di muke bumi yang kacau. Aku menemukan diriku masih kuat. Kate-kate yang tak memuaskan. Aku udah menjawab semue pertanyaan. Pertanyaan yang membuat aku berpikir harus teros berjuang.

Hah, balak dak kate-kate budak ni? Bacenye rase terbakar jiwe....

Dari syairnye, aku bise merasekan ade matahari di hatinye, ade api semangat yang terus memancar dalam jiwenye. Meluap-luap, menjilat-jilat bahkan sampai membakar semue yang ade di sekitarnye. Sampai kulet budak ni pon itam legam. Mungkin ikot tebakar gak. Heheee... lebay!
Tak pecaya? Cobe bace puisi si Kinoy di bawah ini....pastilah kitak tebakar!

I continue to struggle to this day a friend
I continue to struggle to answer you
I continue to struggle to get it 

I continue to strive to always laugh

aku maseh teros bejuang hingge hari ini sebagai seorang kawan

aku maseh teros bejuang untuk menjawab kalian

aku maseh teros bejuang untuk mencapainya

aku maseh teros berusaha untuk selalu tertawa

Camane? Tebakarke tadak kitak? Tadak tebakar ke?
Kalau mau tebakar bacenye jangan diwarong kopilah.Tapi di atas kompor gas!
Ade-ade jak kitak nii.

(BB, 14/Juli 2011)

Tidak ada komentar: